fredag 26 juli 2013


 Fortsättning på Helgromanen,,,,,, Hjärtat,,,ibland kastspö,fiskelåda och grästuvan vid vattenkanten.Nu blir de en liten helomvändning för mig,springer fram mot spöt som är på väg ner i vattnet,får tag i de i sista minuten med ett leende på läpparna,och nu har min kamp börjat med att få in fångsten mot land,de är en kämpe som sliter,drar och men inte minst hoppar upp så jag får se vad är för fisk.När jag vänder mig om, försöker förklara vad de är så kommer bara min glädje i sååågduuuu,inne i min dragkamp så har jag inte märkt att du står med fiske hoven snett bakom mej, med ett stort leende.Så här har jag aldrig sett dig kämpa gumman för en fångst.Nu kom namnet gumman upp,och de gör mig mer taggad för att dragkampen skall lyckas i land.De jag behåller för mig själv, är att de är Herr abborre den store på kroken.Nu är Herr abborre trött drar in sig bland näckros bladen, tror att han skall kunna smita från en taggad storfiskare som för en kvart sen varit i en glasbubbla av kärleksångest.Nu har jag lyckas få in fångsten med näckrosor och dy,en meter från strandkanten,du sträcker dig ut med hoven mot Herr abborre som du får i hoven med ett plask.Nu tar jag fram min tång samt fiskevåg som är en övertygelse över att min Herr abborre är sommarens största.Du hjälper mig att ta loss den uppätna daggmask krok som Herr abborre lyckas att få ner mot magmunnen,hela din stora hand får krampaktigt hålla fast gälarna samt övertyga dig om att inte få ett stick av ryggfenan som är stor som en fasan svans i mina ögon.Du lyckas efter mycket möda,vi väger Herr abborre vikt 1852 gram.Av lycka blir de att tända på eldstaben,du flår den på de kock mästare sätt som bara en fiskare,kock kan.Vi grillar den med de vi har,väntar in,,,,,,fortsättning följer i nästa helgroman Hjärtat 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar