fredag 25 juli 2014

Anna blir överrumplad,böjer sig fram mot Mikael med tårar i ögonen,tack snälla för förtroendet,men mitt nuvarande jag,måste falla på plats innan jag går in i något annat arbete,han drar på mun,och med fina ord uttrycker sin besvikelse,de är nog här de lilla felet ligger hos dig Anna.Hon blir stum lutar sig bakåt i soffan,ser på honom med ledsna ögon,om du tror dig veta var mitt fel ligger,så har du valt fel tidpunkt i mitt liv,bubblar de ur hennes mun.Tystnaden blir längre,Mikael reser sig ur soffan sträcker på sig,går fram till väggen med alla foton på Anna,pekar på dem säger med en mjuk ton,den här kvinnan är hon som gör sitt arbete så grundligt perfekt att hon för stunden glömmer bort att hon har en roll som privatperson i den här lägenheten som moster och som vän runt omkring henne.Han går sedan ut i badrummet gör sina behov,kommer ut som om han helt glömt bort vad han framfört.Hjälper till att plocka bort från rums bordet,omfamnar Anna runt midjan bakom henne,han ser inte att hennes tårar rinner ner över kinderna,lutar hans panna mot hennes bakhuvud,de är den här kvinnan som jag vill dela min vänskap med nu,så fin så ödmjuk i sitt kaos av sitt inre,hon känner en värme från hans omfamnande,hon vänder sig om,torkar sina tårar av glädje,du är så rar och trevlig Mikael,din ärlighet om vad du tror om mig nu,är sårbar men om vi avslutar kvällen med en promenad så får vi se vad tiden har att ge mig.Vi går en lång stadsvandring,stannar utanför hans hus en tvärgata in på södern,kramar om varandra,lovar att höra av varandra inom kort.Anna går hemåt sätter nyckeln i dörren,går in och känner sig något trött och sammanbiten,sätter sig vid rosorna som doftar så frisk så hon glömmer tid och rum.Hon vaknar till av att de knäpper till i ett av elementen i rummet,reser sig upp, går ut i badrummet för att göra sig i ordning för natten.När hon sträcker sig för att ta sin morgonrock ser hon att texten på spegeln är utsuddat,hon blir kall i hela kroppen sveper in sig i morgonrocken,bäddar ner sig som en barnunge i sängen,och blundar och tänker,se positivt med de här så kommer allt att lösa sig,Somnar och vaknar på förmiddagen dagen där på med en oro och kyla som skär inom bords.Gröttallriken gör henne något varmare,kämpar sig ut för en promenad,som känns tung.Hon väljer att gå till,,,,,,,,,fortsättning följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar